top of page

FAQ

Har du spørsmål? Sjekk om du finner svar på dine spørsmål under. Finner du ikke svar på dine spørsmål her, ikke nøl med å kontakte oss.

FAQ #1

Hva gjør jeg hvis jeg blir syk?

Dersom du blir syk eller ikke kan møte til avtalt oppdrag må du ringe oss på 40 40 48 10 så snart som mulig og senest kl. 07:00 morgenen første fraværsdag. ​ Det er ikke tilstrekkelig å melde fravær pr sms eller e-post. Dette gjelder både ved egenmelding og ved sykemelding. ​ Vi informerer deretter oppdragsgiver om ditt fravær. Dersom fravær ikke er meldt inn til oss, kan vi ikke utbetale lønn for fraværet. Påkrevd skjema, sykemelding eller egenmelding, må også være levert innen fristene for det enkelte skjema. Les mer om vilkår for sykepenger i personalhåndboken som er tilgjengelig på din bruker på bestpedagogisk.no

FAQ #2

Har jeg rett på sykepenger som ansatt i Best Pedagogisk?

Ja!  Vi følger Folketrygdloven om vilkår for sykepenger. Krav på sykepenger er ikke regulert i Vikarbyrådirektivet (jf. Arbeidsmiljøloven § 14-12 a-e). Utover at du skulle vært i et avtalt oppdrag denne dagen, må også en rekke andre kriterier være oppfylt for å ha rett til sykepenger. Dette gjelder både opptjeningstid, når/hvordan vi ble varslet om fraværet, hvorvidt du fremlegger egenmelding og/eller sykemelding, for å nevne noe. ​ Dersom du blir syk eller ikke kan møte til avtalt oppdrag må du ringe oss så snart som mulig og senest kl. 07:00 morgenen første fraværsdag. ​ Egenmelding må leveres ferdig utfylt første virkedag/ordinære arbeidsdag etter sykefraværet, gjerne på e-post. ​ Sykemelding må leveres eller sendes Best Pedagogisk senest innen 10 dager etter første fraværsdag.

FAQ #3

Hvordan registrere jeg meg tilgjengelig for oppdrag?

Du registrerer tilgjengelighet i kalenderen på profilen din. Som ansatt i Best Pedagogisk plikter du deg til å holde din arbeidskalender oppdatert til enhver tid.

FAQ #4

Hva skjer hvis den skolen eller barnehagen jeg jobber hos, spør meg om å komme på arbeid påfølgende dag?

Det er ingenting kjekkere enn når både kunde og utleid medarbeider ønsker å forlenge oppdrag. For å få arbeidet registrert er det viktig at du snarest tar kontakt med oss og informerer om hva dere har avtalt. Dette kan gjøres per sms, e-post eller telefon.   Informasjonen vi trenger er: - Hva har dere avtalt? (hvilke periode/dager/arbeidstid) - Hvor skal du jobbe? (hvilke barnehage/skole/avdeling) - Hvem har du avtalt med? (navn på kontaktperson hos oppdragsgiver) ​ Både du som utleid medarbeider og oppdragsgiveren vil deretter motta en bekreftelse fra oss på avtalen. Denne bekreftelsen fungerer som en bindende avtale.

FAQ #5

Er jeg forsikret når jeg jobber som vikar?

Ja, alle som er ansatt i Best Pedagogisk er forsikret mot yrkesskader og yrkessykdommer.

FAQ #6

Hva innebærer taushetsplikten?

Som ansatt i Best Pedagogisk vil du ha mulighet til å jobbe hos mange ulike kunder. Dette medfører at du ofte møter nye mennesker og får et innblikk i deres rutiner og hverdag. Derfor er taushetsplikt særdeles viktig. Aldri diskuter fortrolige opplysninger med andre enn oppdragsgiver eller oss som arbeidsgiver. ​ Alt du får vite i oppdrag må behandles som konfidensielt. Se de generelle bestemmelsene i Forvaltningsloven §13. Taushetserklæringen er integrert i arbeidsavtalen og signeres sammen med denne.

FAQ #7

Hvorfor må man innhente politiattest?

Alle som skal arbeide med barn må legge frem politiattest som nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd. ​ Tilfredsstillende politiattest er et vilkår for ansettelse.  ​ Best Pedagogisk vil ved ansettelse utstede en arbeidsbekreftelse som bekrefter behov og formål med politiattesten til deg. Du søker selv om politiattesten via politiets nettsider. og legger ved arbeidsbekreftelsen. Attesten skal ikke være eldre enn 3 måneder.

FAQ #8

Dekker Best Pedagogisk reiseutgifter? 

Nei, alle transportkostnader til og fra arbeid må du dekke selv. Unntak kan forekomme i spesielle tilfeller. Dette vil i tilfelle avtales skriftlig på forhånd. Vi anbefaler månedskort/årskort til buss/tog/trikk/bybane.

FAQ #9

Hvordan leverer jeg skattekort?

Best Pedagogisk innhenter dine skatteopplysninger elektronisk fra Skatteetaten. Dette forutsetter at vi har mottatt og registrert ditt personnummer/D-nummer og kontonummer. Det er arbeidstakers ansvar å sørge for at Best Pedagogisk har denne informasjonen. Du kan selv endre ditt skattetrekk på Skatteetatens nettsider. Det er arbeidstakers ansvar at opplysningene som er oppgitt i forkant av lønnsutbetaling og forskuddstrekk, stemmer.  ​ Dersom du har tabelltrekk og Best Pedagogisk er din biarbeidsgiver (dvs. hvor du forventer lavest utbetaling ila året), så gi oss beskjed om dette.

FAQ #10

Når blir lønn utbetalt?

Lønn blir utbetales etterskuddsvis den 20. hver måned. Det vil si at de timene du jobber mellom f.eks. 1. januar og 31. januar vil bli utbetalt senest 20. Februar.

FAQ #11

Hva er passordet til lønnslipp?

Passord for åpning av lønnsslippen er de siste fem sifrene i det kontonummeret du er registrert med i Best Pedagogisk.

FAQ #12

Må jeg gjøre noe for at arbeidstimene mine skal godkjennes og lønnsutbetales?

Ja, for å få utbetalt lønn må man levere/registrere timene sine fortløpende og senest innen 1. påfølgende måned. Timeregistrering gjøres gjennom din bruker på bestpedagogisk.no. ​ Vi anbefaler alle ansatte å registrere timene sine fortløpende og ila inneværende uke, for å sikre at timene registreres korrekt, og ikke glemmer å endre tidene som avviker fra da du faktisk var på jobb.

FAQ #13

Hva skjer hvis jeg ikke godkjenner timelistene innen fristen?

 

For å få utbetalt lønn må du ha registrert timene dine/levert inn timelisten innen innleveringsfristen den 1. hver måned. Dersom ikke fristen overholdes vil vi måtte stoppe lønnen din, og du vil få utbetalt denne ved neste lønnskjøring etter timene er registrert og fakturert kunde. Vi oppfordrer til gode rutiner og anbefaler alle å registrere timene sine fortløpende.

FAQ #14

Når blir feriepengene utbetalt?

Feriepenger opptjent året før, utbetales ved lønnsutbetaling i juni hvert år. ​ Feriepenger utbetales etter reglene i ferieloven. Som ansatt i Best Pedagogisk vil du få minimum det samme du ville fått om du var direkte ansatt hos oppdragsgiver. Ansatte over 60 år får utbetalt 2,3 prosentpoeng mer feriepenger – som vi er pålagt å foreta forskuddstrekk på. Disse utbetales sammen med ordinære feriepenger – ved lønnsutbetaling siste virkedag i juni. ​ For utbetaling av sluttoppgjør etter avsluttet arbeidsforhold, send skriftlig forespørsel til oss i Best Pedagogisk.

FAQ #15

Kan jeg få utstedt arbeidsattest etter endt arbeidsforhold?

Ja. Ta kontakt med oss og vi vil sende deg en attest. Vi lagrer lønnsdata i 5 år jfr. Lov om skatteforvaltning før de slettes. Vi kan derfor ikke utstede attest for arbeid dersom det er 5 år eller mer siden din sluttdato i Best Pedagogisk.

bottom of page